Wednesday, September 26, 2018

နီ၀ရဏအဖြင့္ကို ဆန္းစစ္ၾကည့္ျခင္း

နီ၀ရဏအဖြင့္ကို ဆန္းစစ္ၾကည့္ျခင္း
____________________________

နီ၀ရဏႏွင့္ ပတ္သတ္လို႔
Buddhist literature ထဲမွာ

နီ၀ရဏ၊ အာ၀ရဏ၊
ေစတေသာ အဇၥ်ာရုဟ၊ ပညာယဒုဗၺလီကရဏ
(အဂၤုတၱရနိကာယ၊ အာ၀ရဏသုတၱ)၊

ၾသနာဟန၊ ပရိေယာနာယန (သီလကၡႏၶပါဠိ၊ ႏွာ၊ ၂၃၁)၊

အကုသလရာသိ (အကုသလရာသိသုတၱ၊ အဂၤုတၱရနိကာယ)၊

စ်ာနပဋိပကၡ၊ (ဓမၼသဂၤဏီအႏုဋီကာ၊စ်ာနပဋိပကၡဘူတာနိေယ၀ နီ၀ရဏာနိ နိဒၶ႒ာနီတိ)

စ်ာနပစၥနီက (နီ၀ရဏာနိ ဟိ စ်ာနဂၤပစၥနီကာနိ)၊

အႏၶကရဏ၊ အစကၡဳကရဏ၊ အၫာဏကရဏ၊ ပညာနိေရာဓ၊ ၀ိဃာတပကၡိယ၊ အနိဗၺာနသံ၀တၱနိက (သံယုတၱနိကာယ၊ နီ၀ရဏသုတၱ)

ေစတေသာ ဥပကၠိေလေသာ (အာ၀ရဏနီ၀ရဏသုတၱ၊ သံယုတၱနိကာယ) စေသာ ပရိယာယ္ပုဒ္မ်ားစြာျဖင့္ ဖြင့္ျပေတာ္မူထားတာ ေတြ႕ရပါသည္၊

early Buddhism ထဲမွာ အဲဒီပုဒ္ တစ္ပုဒ္စီမွာ different function ရွိၾကေပမယ့္၊ အင္မတန္ကြဲျပားေသာ ျခားနားခ်က္အေနျဖင့္ ေဟာျပ ေတာ္မူထားတာ မေတြ႕ရပါ။

သို႔ေသာ္ အဲဒီပုဒ္မ်ားစြာထဲက အာ၀ရဏ ႏွင့္ နီ၀ရဏကို အဂၤုတၱိဳရ္ဋီကာ ဆရာေတာ္က
(ဒုတိယႆ ပဌေပ အာ၀ရႏၱီတိ အာ၀ရဏာ၊ နီ၀ါရယႏၱီတိ နီ၀ရဏာ၊ ဧတၳ စ အာ၀ရႏၱီတိ ကုသလဓမၼဳပၸတၱႎအာဒိေတာ ပရိ၀ါေရႏၱိ၊ နီ၀ါရယႏၱီတိ နိရ၀ေသသေတာ ၀ါရယႏၱီတိ အေတၳာ၊ တသၼာ အာ၀ရဏ၀ေသနနာတိ အာဒိေတာ ကုသလုပၸတၱိ၀ါရေဏန၊ နီ၀ရဏ၀ေသနာတိ နိရ၀ေသသေတာ ၀ါရဏ၀ေသနာတိ ဧ၀ေမတၳ အေတၳာ ဒ႒ေဗၺာ (အံ၊ဋီ၊၃၊၂၂) ဟုဖြင့္ျပေတာ္မူျပီး
ကုသိုလ္ျဖစ္ခြင့္ကို ဦးစြာ ပထမ တားျမစ္ျခင္းကို အာ၀ရဏ၊

ကုသိုလ္ျဖစ္ျခင္းကို အၾကြင္းမဲ့တားျမစ္ျခင္းကို နီ၀ရဏဟု

အာ၀ရဏမွ အာဥပသာရပုဒ္ကို အစ= အာဒိအနက္ၾကံျပီး၊ နီ၀ရဏမွ နီဥပသာရပုဒ္ကိုလည္း အလုံးစုံ= နိရ၀ေသသအနက္ၾကံကာ အာ၀ရဏႏွင့္ နီ၀ရဏႏွစ္ပါးတို႔၏ အထူးကိုဖြင့္ျပေတာ္မူသည္၊ 

အ႒ကထာဆရာေတာ္က ၎သုတ္အဖြင့္မွာပင္ (ဒုတိယႆ ပဌေမ အာ၀ရဏ၀ေသန အာ၀ရဏာ၊ နီ၀ရဏ၀ေသန နီ၀ရဏာ၊ အံ၊႒၊၃၊ ၂၆) ဟုအာ၀ရဏႏွင့္ နီ၀ရဏတို႔၏ အနက္ထူးကို ခြဲျခားမျပပါပဲ၊

အာ၀ရဏမွ အာဥပသာရပုဒ္၊ နီ၀ရဏမွ နီဥပသာရပုဒ္တို႔ကို အနက္မဲ့ၾကံကာ ဖြင့္ျပေတာ္မူသည္၊ ဥပသာရပုဒ္၏ ေဟာႏႈိင္ေသာ အနက္သုံး နက္ျဖစ္ေသာ ဓာတြတၳဗာဓက-ဓါတ္အနက္ကို တားျမစ္ျခင္း၊ ဓာတြတၳ၀ိေသသက-ဓါတ္အနက္ကို အထူးျပဳျခင္း၊ ဓာတြတၳာႏု၀တၱက-ဓါတ္အနက္ကို အစဥ္လိုက္ျခင္းဟု ဓါတ္၏အနက္သုံးမ်ိဳးရွိသည္တြင္ အ႒ကထာဆရာေတာ္က အာဥပသာရပုဒ္ႏွင့္ နီဥပသာရပုဒ္တို႔ကို ဓာတြတၳာႏု၀တၱကဟုၾကံျပီး၊ ဋီကာဆရာေတာ္က ၄င္းပုဒ္တို႔ကို ဓာတြတၳ၀ိေသသကဟုၾကံေတာ္မ
ူေလသည္ဟု နားလည္ႏုိင္ပါသည္။

အ႒ကထာဆရာေတာ္၏ အလိုအရဆိုရင္ အာ၀ရဏႏွင့္ နီ၀ရဏက

Buddhist Psychological points of view ကေနၾကည့္ရင္ different function ရွိေပမယ့္၊ ကြဲျပားျခားနားမႈမရွိေသာ အသံကြဲ အေၾကာင္းတူျဖစ္ေၾကာင္းကို အာ၀ရဏ၊ နီ၀ရဏ ပုဒ္တို႔၏ ၀ရဓါတ္မ်ားက သက္ေသခံေနသလို၊

အရေကာက္ရာမွာလည္း နီ၀ရဏငါးပါးကိုသာ ေကာက္ေသာေၾကာင့္ ပါဠိေတာ္၏ ဆိုလိုရင္းႏွင့္လည္း ကိုက္ညီေပသည္။ (အာ၀ရဏ၊ အာ+၀ရ+ယု၊ နီ၀ရဏ နီ+၀ရ+ယု)

တစ္ဖက္က ဋီကာဆရာေတာ္က ကုသိုလ္ျဖစ္ျခင္းကုိ အစမွတားျမစ္တတ္ေသာေၾကာင့္၊ အာ၀ရဏ၊ အၾကြင္းအက်န္မရွိေအာင္ တားျမစ္တတ္ေသာေၾကာင့္ နီ၀ရဏဟုဆိုေသာေၾကာင့္၊ အာ၀ရဏႏွင့္ နီ၀ရဏတို႔၏ အရေကာက္မ်ား ကြဲျပားရဖြယ္ရွိေနေပသည္၊ သို႔ေသာ္ ဋီကာဆရာေတာ္အလိုလည္း နီ၀ရဏငါးပါးသာ ေကာက္ျပေလရျပန္ေလသည္။

ဒါဆိုဋီကာဆရာေတာ္ အလိုအရဆိုလွ်င္ နီ၀ရဏငါးပါးကိုယ္တိုင္ပင္ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို အစမွတားျမစ္ေသာ အခိုက္မွာ အာ၀ရဏ အမည္ရျပီး၊ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို အၾကြင္းအက်န္မရွိေအာင္ တားျမစ္ေသာ အခိုက္မွာ နီ၀ရဏ အမည္ရသည္ဟု ၾကံရဖြယ္ရွိေနသည္။

ဒီ problem နဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး Ven. Sentot ကသူ႔ရဲ႕ PhD thesis ထဲမွာ “Thus, several facts gathered above here lead us to conclude that in general the meaning of āvaraṇa designates the five hindrances” ဟု ထုတ္ျပခဲ့ေပမယ့္ ေျပလည္ေသာ solution မျဖစ္သလို၊ အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္လာအတိုင္း အေရာက္ေကာက္ျပရုံမွ်သာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ complicated situation ကား ထြက္ေပၚျမဲသာေပ၊

အေၾကာင္းကား Early discourses  အလိုေထာက္ျပီး အရေကာက္သြားျခင္းက၊ later Buddhism ျဖစ္ေသာ အ႒ကထာဆရာေတာ္၏ ဖြင့္ျပခ်က္ကို မ်က္ကြယ္ျပဳထားလိုက္သလိုပင္ ျဖစ္ေနသည္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီေနရာမွာ ဋီကာဆရာေတာ္ ဖြင့္ျပေတာ္မူေသာ အဖြင့္ ႏွစ္ခ်က္ထဲမွာ အာ၀ရဏႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အဖြင့္အတြက္ အထူးေျပာစရာ မရွိေပမဲ့၊ နီ၀ရဏအဖြင့္ႏွင့္ ပတ္သတ္ျပီး ဒီစာေဆာင္က ေလ့လာဆန္းစစ္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊

ဋီကာဆရာေတာ္၏ အလိုအရ
နီ ဥပသာရပုဒ္ကို နိရ၀ေသသ ဟု ဖြင့္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ နီ၀ရဏတရား ငါးပါး (အျခားကြဲလြဲေသာ အေရာ အတြက္မ်ားရွိေသးေသာ္လည္း ဤေနရာမွာ ငါးပါးသာ) က ကုသိုလ္ျဖစ္ျခင္းကို အၾကြင္းမဲ့တားျမစ္တတ္သည္ဟု အဓိပၸါယ္ယူရေလမည္၊

နီ၀ရဏတို႔သေဘာမွာ စ်ာနႏၱရာေယာ၊ မဂၢႏၱရာေယာ သာျဖစ္ေသာေၾကာင့္၊ စ်ာန္ႏွင့္ မဂ္ကိုသာ အႏၱရာယ္ျပဳတတ္ေလသည္၊ သဂၢႏၱရာေယာ တည္းဟူေသာ နတ္ျပည္၏အႏၱရာယ္ျဖစ္ေအာင္ မတားျမစ္ႏႈိင္ေပ၊

နီ၀ရဏတရားငါးပါးကသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို အၾကြင္းက်န္မရွိေအာင္ တားျမစ္ႏႈိင္ပါလ်ွင္ သံသရာတစ္ေလ်ာက္မွာ နီ၀ရဏ မျဖစ္ဖူးသူ မရွိေသာေၾကာင့္ ဘယ္သူမွလည္း ေကာင္းေသာဘုံဘ၀ကို ေရာက္ရဖို႔မရွိႏႈိင္ေပ။ (အေထာက္ထားလိုေသး)

ဒါအျပင္ သုတၱန္ရႈ႕ေထာင့္က ၾကည့္ပါလွ်င္ နီ၀ရဏတရားေတြက (အကုသိုလ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မေကာင္းသည္ကားမွန္၏ သို႔ေသာ္) အသုံးျပဳတတ္မယ္ဆိုရင္၊ အရင္းအနီးျပဳတတ္မယ္ဆိုရင္၊ နီ၀ရဏတရားေတြကို ရႈ႕မွတ္ျပီး ၫဏ္္စဥ္အဆင့္ဆင့္ တက္သြားႏႈိင္သည္ကို မဟာသတိပ႒ာနသုတ္္လာ ဓမၼာႏုပႆနာအခန္းကို ေထာက္ေသာအားျဖင့္၎၊ အဘိဓမၼာရႈ႕ေထာင့္က ၾကည့္ျပန္ပါလွ်င္လည္း အကုသေလာ ဓေမၼာ ကုသလႆ ဓမၼႆ ေကသဥၥိ ဥပနိႆယပစၥေယန ပစၥေယာ ကိုေထာက္ျပီး ဒီနီ၀ရဏျဖစ္ေသာ အကုသိုလ္တရားေတြက ကုသိုလ္တရားေတြကို ဥပနိႆယပစၥည္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳေနသည္ကိုလည္း ေတြ႕ျမင္ႏႈိင္ေလသည္။

ဒါေၾကာင့္ နီ၀ရဏတရားေတြက ကုသိုလ္ျဖစ္ျခင္းကို အၾကြင္းမဲ့ မတားျမစ္တတ္သည္ကို နားလည္ႏႈိင္ေပသည္။

ဒါျဖင့္ ဋီကာဆရာေတာ္ဘက္က ဒီဃနိကာယ္ထဲက သာမညဖလသုတၱ၊ သုဘသုတၱ၊ ဥဒုဗၺရိကသုတၱတို႔ထဲမွာ၊ မဇၥ်ိမနိကာယ္ထဲက မဟာအႆပုရသုတၱ၊ မဟာဟတၳိပေဒါပမသုတၱ၊ ကႏၵရကသုတၱ၊ ေဃာတမုခသုတၱ၊ မဟာတဏွခၤယသုတၱတို႔ထဲမွာ၊ အဂၤုတၱရနိကာယ၊ စတုကၠနိပါတထဲက သီလသုတၱ၊ အတၱႏၱပသုတၱတို႔ထဲမွာ ျမတ္ဗုဒၶက ကာမစၦႏၵနီ၀ရဏအစား အဘိဇၥ်ာလုိ႔ ေဟာထားသည္ မဟုတ္လား၊ အဘိဇၥ်ာက ကမၼပဒေျမာက္တဲ့အတြက္ နတ္ျပည္အႏၱရာယ္ကို ျဖစ္ေစသည္မဟုတ္ပါလားဟု ေမးဖြယ္ရွိေပသည္။

မျဖစ္ေစပါဟုသာ ေျဖရေပမည္၊ အေၾကာင္းကား ၎သုတ္ေတြထဲမွာ ေဟာထားေသာ အဘိဇၥ်ာသည္ ကမၼပဒေျမာက္ေသာ အဘိဇၥ်ာမဟုတ္ေပ၊ ကာမစၦႏၵနီ၀ရဏအဓိပၸါယ္ေဆာင္ေသာ၊ ကာမစၦႏၵနီ၀ရဏအဓိပၸါယ္ကိုသာယူရ
ေသာ အဘိဇၥ်ာျဖစ္ျပီး၊  ကမၼပဒေျမာက္ေသာ အဘိဇၥ်ာႏွင့္ ျခားနားသည္ကို ထိုထိုအဖြင့္တို႔အရသိႏႈိင္ေပသည္၊ (thesis အတြက္သုံးေသာအခါတြင္ အေထာက္ထား အျပည့္စုံထည့္သုံးရန္)။

ဒါေၾကာင့္ ဒီအဖြင့္ေနရာမွာ နီ၀ရဏႏွင့္ အာ၀ရဏပုဒ္တို႔မွ အာ၊ နီ ဥပသာရပုဒ္တို႔ကို အနက္ရွိၾကံျခင္းထက္ (ဓါတြတၳ၀ိေသသကဟုၾကံျခင္းထက္)၊ အ႒ကထာဆရာေတာ္၏ အဖြင့္အတုိင္း ဓါတြတၳာႏု၀တၱကဟုၾကံျခင္းက ပိုသင့္ေလွ်ာ္သလို၊ အလားတူ အဖြင့္မ်ားစြာကိုလည္း Buddhist literature ထဲမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း မ်ားစြာဖြင့္ျပထားသည္ကိုလည္း ေတြ႕ႏႈိင္ေပသည္။

၎အဖြင့္တို႔ကား ဣတိ၀ုတၱက အ႒ကထာ တဏွာသံေယာဇနသုတ္အဖြင့္မွာလည္း နီ၀ရဏကို အပိစ ၀ိေသေသန အ၀ိဇၨာ နိဗၺာနသုခံ နိ၀ါေရတီတိ နီ၀ရဏႏၱိ၀ုတၱာ (၅၅-၅၆) နီဥပသာရပုဒ္ကို ဓာတြတၳာႏု၀တၱကအနက္အျဖင့္ ဖြင့္ျပေတာ္ မူထားသလို၊ အာ၀ရဏံ ကာတုႏၱိ မာ ဣဓ ပ၀ိသာတိ နီ၀ရဏံ ကာတုံ (၀ိ၊႒၊၃၊၂၉၄) မွလည္း အာ၀ရဏႏွင့္ နီ၀ရဏကို ထပ္တူဖြင့္ျပေတာ္မူထားသလို၊ တဖန္ ၀ိဘဂၤအ႒ကထာ (၄၈၆) ထဲမွာလည္း ကုသလဓေမၼ အာ၀ရႏၱိ နိ၀ါေသႏၱီတိ နီ၀ရဏာနိဟု အာ၀ရႏၱိျဖင့္ပင္ နီ၀ရႏၱိိကို ဖြင့္ျပေတာ္မူေလသည္။ (အလားတူ အဖြင့္မ်ားစြာ ေတြ႕ႏႈိင္ေပေသးသည္)

မွတ္ခ်တ္၊ စိတၱႆာတိ ကုသလိစိတၱႆ၊ ၀ိေသသေတာ စ်ာနစိတၱႆ၊ အာဒိေတာ ၀ရဏံ အာ၀ရဏံ၊ ကိေလသ၀ါသနံ ေနတြာ ၀ရဏံ နီ၀ရဏံဟုဖြင့္သည္၊(၀ိသုဒၶိမဂ္၊ မဟာဋီကာဒု၊ ၄၉၇) အဖြင့္ကဲ့သို႔ ကုသိုလ္ႏွင့္ပတ္သတ္ျပီး စ်ာန္ကုသိုလ္ဟု အထူးဖြင့္ျပေတာ္မူပါကလည္း သင့္ေတာ္ေပမည္။

(thesis ထဲမွာ ခုိင္မာေသာ statement အေပၚအေျခခံျပီး paragraph တစ္ခုထဲေရးရန္)

(ေတာင္ျမိဳ႕ဆရာေတာ္က ျမန္မာျပန္ေတာ္မူတဲ့အခါမွာ အဲဒီကို ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ ပုဒ္ေတြကို ျမန္မာေ၀ါဟာရ ၾကြယ္၀စြာျပန္ေပးေတာ္မူတတ္တယ္၊ မဟာစည္ဆရာေတာ္ တရားေဟာေတာ္မူတဲ့အခါ အဲလိုတူတဲ့ ပုဒ္ေတြကို. တြဲျပီး တစ္နက္တည္း ေပးေတာ္မူတတ္တယ္၊ ဒါကလည္း ေနရာေပၚ မူတည္ျပီး ကြဲသြားတာပါ၊

ေတာင္ျမိဳ႕ ဆရာေတာ္က စာသင္သားေတြ အတြက္ က်မ္းစာျပဳတဲ့ ေနရာမို႔ အဲလိုကို ေပးရတယ္၊ မဟာစည္ဆရာေတာ္လည္း က်မ္းျပဳတဲ့ ေနရာမွာဆို ေ၀ါဟာရၾကြယ္ၾကြယ္နဲ႔ ျမန္မာျပန္ေပးေတာ္မူတတ္တာကို ၀ိသုဒၶိမဂ္မဟာဋီကာ နိႆယၾကည့္ရင္ သိႏႈိင္ပါတယ္၊ ႏွစ္ပါးလုံး စကားလံုးအသုံး ေခတ္မွီပုံကေတာ့ introduction လုပ္ေနစရာ မလိုေအာင္ကို စာသင္သားတိုင္းသိပါတယ္)

ဆရာေတာ္တပါးမိန္ေတာ္မူတာ မွတ္သားဖူးတယ္ အခ်င္းခ်င္း အရွက္မ်ားမ်ားကြဲေလ၊ scholar ေတာမွာ အရွက္မကြဲေလပဲတဲ့၊ အခုစာကတပည့္ေတာ္ Thesis အတြက္ထဲက တပိုင္းတစပါဘုရား။ မွားတာရွိရင္ အားမနာတန္း ေ၀ဘန္ေတာ္မူလို႔ရပါတယ္ဘုရား🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

စာေတြကမ်ားလြန္းသလို၊ အပိုဒ္သိပ္မခြဲတာက ဗဟုႆုတလိုခ်င္သူက ဘာျဖစ္ျဖစ္ သည္းခံဖတ္မွာ ယုံသလို၊ စာခြဲလိုက္ရင္ အဓိပၸါယ္ ကြဲလြဲကုန္မဆိုးလို႔ပါဘုရား။

အသွ်င္ေသာပါက (ဓိေပ့အ္သွ်င္)

No comments:

Post a Comment